Skolesocialrådgiver som forløbskoordinator på Seminarieskolen

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Brænder du for at gøre en forskel for børn, unge og deres familier?
Tænker du forebyggende indsatser som det bærende princip?
Bygger din fremgangsmåde på et helhedsorienteret perspektiv der automatisk indtænker det tværfaglige samarbejde?
Arbejder du systematisk og har det som bærende princip i din opgaveløsning?

Så er du måske den vi person vi søger i en nyoprettet stilling på Seminarieskolen.

Hvem er vi?
Seminarieskolen er beliggende i det sydøstlige Aalborg med UCN-læreruddannelsen som nærmeste nabo. Skolen har ca. 300 elever fordelt på 0.–9. årgang herunder en stor specialafdeling med kontaktklasser inden for autismespektret. Skolen er afdelingsopdelt og arbejder i selvstyrende teams. Vi er ca. 90 ansatte fordelt på lærere, pædagoger og teknisk/administrativt personale.

Vi er en af kommunens kompetenceskoler og tilbyder vejledning samt støtte til arbejdet med tosprogede på andre skoler. Desuden har vi basisklasser, til elever der ankommer til Danmark, og som skal have et særligt forløb inden de starter på distriktsskolen. 

Vi har et pædagogisk læringscenter, der bl.a. består af et ressourcecenter, der bidrager til at understøtte vores indsatser omkring eleverne i forhold til bl.a. det faglige, trivsel/inklusion, DSA (dansk som andet sprog) samt generel kollegial vejledning til den enkelte lærer/pædagog, ledelsen og teamet.

Vi har stor erfaring med at tage hånd om elever med andre sproglige baggrunde, og vi har et særligt fokus på, at sproget er en bærende faktor for børns læring - fagligt og socialt. Vi arbejder også med de elever, hvor der er et særligt behov, herunder elever i udsatte positioner, og hvor hjemlige forhold vurderes at være en opretholdende faktor. I vores arbejde har vi et stort fokus på en helhedsorienteret og tværgående indsats, hvor vi sammen med familien samarbejder tæt med bl.a. PPR, skolesocialrådgiveren, sundhedsplejersken m.fl.

Vi ser stor værdi i det tætte tværprofessionelle samarbejde og ønsker derfor at udvide vores handlemuligheder ved at oprette en ny stilling og ansætte skolens egen socialrådgiver. Vores egen socialrådgiver får mange tætte samarbejdspartnere på skolen, og bliver en del af vores pædagogiske læringscenter, der sammen har en fælles opgave i at understøtte vores kerneopgave omkring elevernes læring, trivsel, udvikling og dannelse. Der bliver også et meget tæt samarbejde med skolens ledelse omkring koordineringen af indsatserne på skolen – herunder opfølgning på elevsager.

Opgaven
Visionen er at skabe sammenhæng mellem en skole - og forældreindsats, der kan iværksætte en positiv udvikling for vores børn og unge.

Målet er at forebygge eksklusion af børn og unge i det almene skolemiljø ud fra et mindset om, at fællesskabet er en afgørende faktor.

Opgaven vil gå på to ben: dels opgaver som skolesocialrådgiver og som forløbskoordinator.

Indsatsen kommer til at ske i et tæt samarbejde med de relevante interne og eksterne parter i opgaven med at understøtte den bedst mulige skolegang for vores børn og unge. Der vil være fokus på en forebyggende indsats og analyse af de faktorer der ligger til grund herfor.

Da stillingen er nyoprettet, skal vi sammen finde frem til den bedste fordeling af opgaverne og tidsforbruget herpå, men vi forestiller os, at ca. halvdelen af tiden foregår i en indsats sammen med elever, men der er ingen fast skemalagt undervisningsforpligtelse; timerne skal i spil i forbindelse med de forebyggende indsatser. Den anden halvdel af tiden går med at facilitere og kvalificere de særlige indsatser, hvilket omhandler et tæt samarbejde med såvel eksterne samarbejdspartnere fra PPR, sundhedsplejen og familieafdelingen, som med de ansatte. Derudover spiller forældresamarbejdet en stor rolle, som vil kunne foregå både på skolen og hjemme, afhængig af behov og mulighederne.  

Om dig og vores forventninger til dig
Du skal have stor forståelse og hjerte for elever i/med udfordringer. Og du skal bidrage til at sørge for struktur, systematik, overblik samt vedholdenhed. Det er en stor opgave at bistå vores koordinatorer i PLC i, at vi lykkes med at facilitere mødeafholdelser, der kommer til at gøre en positiv forskel for børnene. Vores indsatser skal være professionelle; funderet på pædagogisk argumentation og didaktisk rationalitet. Når vi holder møder, skal den investerede tid gøre en forskel for børnene. Du skal være med til at koordinere og sikre, at fx PPV’er bliver omsat til en bedre praksis; i et godt og involverende samarbejde med de nære professionelle pædagoger og lærere samt de faglige vejledere. Du skal således være med til at kvalificere såvel omsorgsopgaverne som læringsopgaverne. Og først og fremmest skal du bidrage til, at der tegner sig nogle realistiske positive forventninger til- og på vegne af eleverne; for forventninger har det med at blive indfriet.
Opgavevaretagelsen kommer primært til at foregå i tæt samarbejde med skolens afdelingsleder for grundskolen, og den kommunale skolesocialrådgiver. Derudover PLC koordinatorerne for DSA, inklusion/trivsel, co-teaching og de faglige vejledere.  

Vi forestiller os, at din professionelle baggrund er en uddannelse som socialrådgiver, men vil også være nysgerrige over for ansøgere med anden uddannelsesmæssig baggrund. Du har erfaring med myndighedsarbejdet og kendskab til lovgivningen på området samt lyst til at være bindeleddet imellem skole/hjem og sagsbehandler. Du skal være god til at strukturere og afholde store møder, og vi lægger vægt på, at du kan formulere dig klart og tydeligt både overfor samarbejdspartnere, forældrene og i den efterfølgende skriftlige dokumentation.

Logistik falder naturligt for dig. Du kan lide at samarbejde både eksternt (fx med myndighedssagsbehandlerne, PPR, SSP m.fl.) og internt på skolen – herunder forældrene. Du er indstillet på en til tider hektisk hverdag og har mod på at påtage dig opgaven.
Det er vigtigt, at du er en stærk formidler, da du skal fungere som brobygger mellem skole og eksterne parter. Det kræver, at du kan bevare dit faglige fokus i samarbejdet med andre faggrupper.

Der er behov for, at du er robust som person - at du selvkørende og selvstændig.
Du har interesse for børn og unge – herunder skole/DUS området, og har du ydermere en specifik viden om autisme, og hvad det vil sige at være en familie med et barn med en funktionsnedsættelse, er det et ekstra plus – dog ikke et krav.
Vigtigst af alt er, at du har en relevant uddannelse samt erfaring og synes, at ovenstående lyder spændende og har lyst til og mod på at dygtiggøre dig.

Ansættelsesvilkår
Stillingen er til besættelse pr. 1. august 2023. Arbejdstiden/tilstedeværelsen er placeret på 205/210 dage (samme måde som lærerne), og som udgangspunkt en 30 timers stilling – løntimer. Det bliver dermed med et højere antal timer i de ca. 41 uger, hvor resten af tiden er elevfrie dage. Men løngrundlaget er i udgangspunktet en 30 timers ansættelse. Ansættelsen sker i henhold til gældende overenskomst (indenfor den faggruppe vi får ansat), og der er tale om en fastansættelse.
På sigt vil der med stor sandsynlighed være mulighed for fuld tid dvs. 37 timer.

Løn og ansættelsesvilkår i henhold til overenskomsten indenfor den faggruppe vi får ansat.
Der vil blive indhentet børne- og straffeattest ved evt. ansættelse.
Desuden skal ansøger være opmærksom på, at Aalborg kommune indført røgfri arbejdstid.

Arbejdsstedets adresse:
Mylius Erichsens Vej 127, 9210 Aalborg SØ
 
Yderligere oplysninger
Du kan få yderligere oplysninger om Seminarieskolen på www.seminarieskolen.dk og er velkommen til at kontakte skoleleder Gitte Scheuer (9352 0891) eller afd.leder for grundskolen/ souschef Henrik Davidsen (4071 4891) for yderligere information om stillingen og skolen.
 
Hvis du vil søge en stilling hos os
Sammen med en kort, motiveret ansøgning beder vi dig vedhæfte CV og uddannelsesbeviser samt relevante udtalelser.
 
Deadlines
Ansøgningsfrist: 18. juni 2023
Samtaler forventes afholdt torsdag den 22. juni efter kl. 15.00.
En evt. anden samtale mandag den 26. juni.

I Aalborg Kommune tror vi på, at mangfoldighed skaber værdi, og vi bruger det potentiale, der ligger i forskelligheden til at løse vores kerneopgave endnu bedre. Vi behandler alle vores medarbejdere ligeværdigt, og opfordrer alle til at søge stillingen – uanset alder, køn, religion, handicap eller etnisk tilhørsforhold.

Vores arbejdsplads – kom med på en fantastisk rejse
Som medarbejder i Aalborg Kommune bliver du en del af et stærkt fællesskab, der tæller 16.000 kollegaer og som hver dag udvikler sig sammen for at skabe de bedste resultater for borgere, virksomheder og foreninger.

Vores kommune – i rivende udvikling
Aalborg vokser hvert år med flere end 1000 nye indbyggere og takket være et handlekraftigt fællesskab, der gør tingene sammen, er der de sidste årtier blevet skabt tusinder af nye arbejds- og studiepladser samt et rigt kultur- og fritidsliv.


Denne jobannonce blev oprindeligt opslået på https://www.ofir.dk/
(Den originale annonce kan ses på: https://www.ofir.dk/showojob?ofirid=002d2348)

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Aalborg Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Seminarieskolen, Mylius Erichsens Vej, 9210 Aalborg SØ

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 18-06-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://www.ofir.dk/resultat/Jobannonce.aspx?ofirId=002d2348&action=sendApplicationUrl&utm_source=job.jobnet.dk&utm_medium=referral

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5846364

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet